We kunnen de houders van een Stadspas nóg beter van dienst zijn

Implementatie nieuwe applicatie en digitaal passysteem

Naar een dansles, de bieb, een vogelwerkgroep, een debat, theatervoorstelling of pak ‘m beet museum. Voor Amsterdammers met een lager inkomen zijn deze activiteiten niet altijd vanzelfsprekend. Vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen, riep de gemeente Amsterdam ruim 25 jaar geleden de Stadspas in het leven. Een pas die álle inwoners van de stad de kans biedt om te genieten van het moois dat de stad te bieden heeft. “Met de Stadspas krijgen Amsterdammers met een kleine portemonnee allerlei financiële voordelen bij het ondernemen van activiteiten of het aanschaffen van producten op het gebied van cultuur, recreatie, beweging en gezondheid,” zegt Harro Hoogerwerf, die sinds een jaar werkzaam is als hoofd van de afdeling Armoedebestrijding bij de gemeente Amsterdam. “Het is een product waar we trots op zijn, omdat we door middel van de Stadspas gelijkere kansen creëren.”

“Het is een product waar we trots op zijn, omdat we door middel van de Stadspas gelijkere kansen creëren.”
Harro Hoogerwerf - Hoofd afdeling Armoedebestrijding, gemeente Amsterdam

 

Modern, goedkoper en flexibel systeem

De Stadspas heeft twee doelgroepen: AOW’ers en mensen met een inkomen beneden 120 procent van de bijstandsnorm. Hoogerwerf: “Beide groepen krijgen de standaardkortingen die de Stadspas biedt. Afhankelijk van hun pensioen, krijgen AOW’ers hier bovenop extra aanbiedingen. In de groep die het minder breed heeft, krijgt iederéén deze aanbiedingen. Die aanbiedingen bestonden tot voor kort uit papieren bonnen die konden worden ingeleverd bij de instanties.”

Een systeem dat z’n beste tijd had gehad, want de administratie was zeer bewerkelijk. Daarnaast wilde de gemeente af van de gedateerde, dure en inflexibele Stadspas-applicatie. “Onze wens was tweeledig,” legt Hoogerwerf uit. “We wilden overstappen op een moderne, goedkopere en flexibelere applicatie voor de Stadspas én het papieren bonnensysteem vervangen door een digitaal vouchersysteem. Een klus die we zonder hulp van buitenaf niet konden klaren.”

Scherp projectmanagement

De vraag aan VKA was het uitvoeren van het hele projectmanagement: vanaf het architectuurontwerp, selectie, ontwikkeling en implementatie van een nieuwe applicatie tot aan de implementatie van het digitale passysteem voor de Stadspas Amsterdam. Hoogerwerf: “Daar lagen verschillende uitdagingen, zoals beslissen wat we precies wilden, het scherp houden van de externe partijen en de samenwerking met de vele instellingen die de aanbiedingen voor ons realiseren.”

VKA speelde op al die vlakken een belangrijke rol. “Er werd door VKA bijvoorbeeld een support team opgezet dat langsging bij de instellingen die problemen hadden met de integratie van de Stadspas in hun eigen kassasysteem,” aldus Hoogerwerf. “Je zou denken: er is in Nederland één kassasysteem, maar er zijn er meer dan je denkt. Een heleboel instellingen liepen daardoor vast. VKA heeft dat slim opgelost door er een supportteam op af te sturen dat ter plekke meedacht.”

Digitaal aanbod

Inmiddels is de overstap van de papieren Stadspas op een digitale Stadspas een feit. Alle aanbiedingen en kortingen worden voortaan automatisch geladen op de pas, wat voor zowel de gemeente als de gebruikers voordelen heeft. Hoogerwerf: “Gebruikers kunnen hun bonnetjes niet meer kwijtraken en hoeven bij de kassa alleen maar hun pas te laten scannen; de gemeente en de instellingen zijn af van de administratieve rompslomp met de bonnetjes.”

De grootste winst

De grootste winst van de digitale Stadspas is dat de gemeente het gebruik beter kan monitoren. “Voorheen zagen we hoeveel mensen op een bepaalde aanbieding afkwamen,” zegt Hoogerwerf. “Nu weten we ook waar ze vandaan komen, hoe oud ze zijn. Deze gegevens maken het mogelijk het aanbod te verbeteren en op den duur specifieker te maken voor de diverse doelgroepen, zodat we de houders van de Stadspas nóg beter van dienst zijn.”

Wilt u meer weten, bel ons op 079-3681000

Of neem contact op met Erik Linke.