N

De digitalisering van treinen

Waar er dertig jaar terug op elke trein de eindbestemming op de zijkant van de trein werd aangeduid met een ‘koersrol’ die handmatig door de conducteur werd doorgedraaid, zijn de treinen tegenwoordig steeds verder gedigitaliseerd. “Telemetrische gegevens komen uit honderden sensoren verdeeld over honderden treinen.” zegt Wim Liet die sinds 27 jaar werkzaam is als IT manager bij de NS. “We kunnen met behulp van deze telemetrische gegevens steeds weer nieuwe mogelijkheden creëren. NS is een bedrijf dat constant up-to-date wil blijven. Omdat we in snelle tijden leven, zijn er daarom constant ontwikkelingen en vernieuwingen nodig.

Een goed voorbeeld van die vernieuwing is wifi in de trein. Liet: “Daar zijn we vijf jaar geleden mee begonnen. Dat was één groot hosanna-verhaal, maar we zijn ingehaald door ons eigen succes. Wifi in de trein was in het begin een satisfier voor mensen, omdat ze een betere verbinding hadden dan thuis. Met de jaren kregen zoveel mensen een smartphone en iPad dat onze wifi overvraagd werd. Op die manier werd een satisfier een dissatisfier. Voor NS was dat een van de redenen om het bestaande systeem onder handen te nemen.”

Dit bestaande systeem is het On Board Information Services (OBIS) platform; een beheerd ICT-platform op de trein. NS heeft hier op dit moment 365 Intercity treinstellen mee uitgerust. OBIS bestaat simpel gezegd uit verschillende ICT-componenten op de trein en de wal, zoals software, hardware, infrastructuur, beeldschermen en sensoren op de trein. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat reizigers actuele reisinformatie op de beeldschermen in de trein kunnen bekijken, maar ook de bestemmingsaanduiding op de buitenkant van de trein kunnen zien.

“Samen met VKA proberen we heel goed duidelijk te krijgen wat we uiteindelijk willen op de trein, hoe we dat gaan realiseren en wat daar allemaal voor nodig is. Het is een zoektocht die nog steeds gaande is, maar we maken al flinke stappen.”
Wim Liet - NS

 

IT op de Trein

“Net als een computer thuis na drie of vier jaar vervangen moet worden, moet dat ook met de IT op de trein,” zegt Liet. “Vandaar dat wij in 2013 met het IT op de Trein-programma  zijn gestart. Het doel daarvan is vervanging en vernieuwing van IT op de trein en de verbetering van de communicatie tussen boord en wal en de applicaties aan de wal. We hebben VKA gevraagd om het projectmanagement van dit programma uit te voeren. Van het oorspronkelijke idee naar werkelijkheid op een trein is een lange weg met veel mooi werk, hink-stap-sprongen, vasthoudendheid, uitleg, zweet en soms ook tranen. Of zoals Liet het zegt: “Het is missiewerk.” VKA stond en staat NS bij en zorgt dat het project op alle vlakken draaiende blijft. Liet: “Samen met VKA proberen we heel goed duidelijk te krijgen wat we uiteindelijk willen op de trein, hoe we dat gaan realiseren en wat daar allemaal voor nodig is. Het is een zoektocht die nog steeds gaande is, maar we maken al flinke stappen.”

 

Streaming media

De eerste primeur vanuit het vervanging- en vernieuwingsprogramma IT op de Trein is inmiddels een feit: er zijn twee proeftreinen uitgerust met het vernieuwde IT-platform en een nieuw Content Management Systeem (CMS) voor de digitale informatieschermen op de trein. NS kan hiermee sneller, directer en flexibeler communiceren met de reizigers en kan ook andere informatie laten zien. Liet: “Er is vanuit het programma ook een 4G-internetverbinding tot stand gebracht en een portal page die de reiziger vanaf z’n eigen laptop, tablet of smartphone kan zien. De mogelijkheden daarvoor zijn ontzettend uitgebreid.”

Zo zouden er op de nieuwe site e-Books kunnen worden geplaatst, maar Liet ziet ook voor zich dat NS een samenwerking aangaat met een mediapartij om media te streamen. Liet: “Er zijn ongetwijfeld filmaanbieders die hun films op onze site willen zetten. Dat kan nu allemaal. Bij het oude systeem hebben we een dikke pijplijn nodig om alle data naar de wal te krijgen, terwijl we op de treinen met het vernieuwde systeem alle content lokaal kunnen opslaan. Daardoor is de technologie sneller, goedkoper én kunnen we reizigers bedienen met mogelijkheden die voorheen ondenkbaar waren.”

 

Wilt u meer weten, bel ons op 079-3681000

Of neem contact op met Ed van Doorn.