De baan waarvan je niet wist dat je hem wilde

Toen jij je oriënteerde op een baan. Hoe ging dat toen? Wist je al heel lang wat je wilde worden? En ben je dat uiteindelijk ook gaan doen? Of ben je op dit moment aan het (her)oriënteren?

Ik wist het heel lang niet en eigenlijk wilde ik ook niet kiezen. Wat ik wel wist, waren de criteria waaraan mijn baan zou moeten voldoen. Zo wilde ik in mijn werk een relevante bijdrage leveren aan de maatschappij, blijven leren en uitgedaagd worden en in teamverband werken, met ruimte voor creativiteit.

Als je mij vijf jaar geleden verteld had dat ik bij een ICT-adviesbureau zou gaan werken, zou ik misschien spontaan zijn gaan lachen. Of huilen. Want wat is daar nou leuk aan? Daarvoor ben ik toch geen bestuurs- en organisatiewetenschappen gaan studeren? Ik wilde toch iets relevants bijdragen aan de maatschappij?

Zijn mijn voorkeuren plotseling veranderd? Is van bestuurskunde naar IT nou echt zo’n vreemde ommezwaai? Ik legde mijn criteria van destijds langs mijn huidige baan en wat bleek:

  1. Maatschappelijke impact maken…

…doe je tegenwoordig steeds meer met behulp van technologie en zoveel mogelijk onderbouwd met data. Denk bijvoorbeeld aan de huidige woningcrisis. Data is nodig om te weten wat voor soort woningen nodig zijn, hoeveel en op welke locatie. Deze data komt van verschillende eigenaren en uit verschillende bronnen en systemen. Deze informatie beschikbaar krijgen gaat niet vanzelf. Dit vraagt veel van organisaties. Zij zoeken manieren om met behulp van technologie efficiënter en effectiever te werken. Hiervoor is alleen een technische blik niet voldoende, want IT, algoritmen en data met alle onderdelen van de organisatie te maken hebben. Een integrale benadering is daarom noodzakelijk. Organisaties helpen om cruciale informatietechnologie te organiseren om maatschappelijke vraagstukken op te lossen, maakt werken in de IT niet alleen interessant, maar ook zeer relevant.

  1. Blijven leren en uitgedaagd worden…

…gebeurt in een kennisintensieve organisatie waar van je gevraagd wordt op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en goed onderlegd te zijn in de onderwerpen waarover je adviseert. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en het gebruik van technologie is zeer contextafhankelijk. Daarom ben je in dit vakgebied niet snel uitgeleerd. Bovendien heeft het ontwikkelen van relevante vaardigheden en competenties prioriteit. Ergens veel van weten is niet voldoende. Adviseren is een vak waar behoorlijk wat people skills voor nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan overtuigend presenteren, communiceren, leiderschap, conflicthantering en stakeholdermanagement. Genoeg te leren!

  1. In teamverband werken, met ruimte voor creativiteit…

…is noodzakelijk bij organisatievraagstukken waar technologie bij komt kijken. Deze vragen moeten namelijk vrijwel altijd multidisciplinair worden aangevlogen. Dit vraagt input vanuit verschillende perspectieven, zoals security, privacy en architectuur, maar ook bijvoorbeeld HR en communicatie. Werken met collega’s is daarom meer regel dan uitzondering. Dit is niet alleen leerzaam, maar biedt ook kansen. Want door multidisciplinair te werken wordt creativiteit gestimuleerd. Juist die multidisciplinaire blik zorgt dan voor duurzame oplossingen.

Als ik het zo onder elkaar zet, lijkt mijn baankeuze toch zo gek nog niet. Tegelijkertijd realiseer ik me, mede door mijn eigen pad, dat werken in de IT in de ogen van self-proclaimed digibeten niet gauw als carrièreoptie wordt gezien. Jammer en onterecht, want je hoeft niet technisch ingesteld te zijn om een zinnige bijdrage te doen aan organisatievraagstukken met een technologiecomponent. In dit vakgebied liggen kansen voor iedereen die samen met collega’s maatschappelijke impact wil maken door complexe organisatievraagstukken bij de lurven te grijpen. Overweeg daarom, juist als niet-techneut, een baan in de IT. Je mag ook me ook gewoon direct mailen voor een afspraak, dan doen we een (digitaal) kopje koffie: sara.vanderlaan@vka.nl.