Zo ontwikkel je een eigen datastrategie

Van koersbepaling naar realisatie

Bijna elke organisatie beschikt over grote hoeveelheden data en wil die data beter benutten. Ongeveer 90% van alle beschikbare data wordt echter niet gebruikt. Terwijl een groot deel van die data benut kan worden en kan bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. Dat is een gemiste kans. Een goede datastrategie is daarom essentieel. Tanaquil Arduin en Christian Verhagen geven handvatten om tot een eigen datastrategie te komen. 

De laatste jaren is er enorm veel aandacht ontstaan voor data en het datagedreven werken. De hype is inmiddels wel voorbij en datagedreven werken is here to stay. Voor een deel niets nieuws; het gebruik van data is immers van alle tijden. Toch blijkt het vaak lastig om data ook echt te benutten in het dagelijks werk en bij te dragen aan de doelstellingen van de organisatie. Dit stelt nieuwe eisen aan de organisatie en roept vragen op die eerst beantwoord moeten worden. Wat willen we eigenlijk bereiken? Welke nieuwe kennis en competenties zijn nodig? Hoe houden we grip op algoritmes? En hoe zorgen we voor een toekomstbestendig datalandschap? Om antwoord te geven op deze vragen is het nodig om tot een consistent veranderverhaal te komen over waarom en hoe data ingezet kunnen worden. Van een heldere ambitie tot een haalbare routekaart. Gedragen door zowel het management als de medewerkers. Dit komt samen in de datastrategie van de organisatie.

Lees het artikel: ‘Zo ontwikkel je een eigen datastrategie’ dat is gepubliceerd op AG Connect