Beste meneer Buma, big data in het onderwijs… (2/5)

…is trending, maar wat kunt u daarmee in de onderhandelingen over de formatie van het nieuwe kabinet?

Het CDA staat onder noemer van “familie en gezin” voor “beter onderwijs”, “gelijke kansen voor elk kind en elke jongere” en “de beste leraren voor de klas”. Tegelijkertijd pleit het CDA voor “meer zeggenschap in onderwijs” voor ouders en leerlingen.

Zou het niet geweldig zijn als ouders en leerlingen zich bij de keuze voor een school, konden laten leiden door eerlijke informatie?

De Inspectie van het Onderwijs en DUO doen al veel aan het beschikbaar maken van informatie over scholen. Maar schoolleiding en besturen vinden het vaak nog eng om data over de prestaties van hun school te delen. Ze zien het risico dat de koude cijfers zonder context terecht komen bij ouders die mede op basis van deze cijfers de schoolkeuze voor hun kind bepalen. Toch is transparantie vanuit de school noodzakelijk, transparantie stelt ouders en leerlingen in staat om hun zeggenschap in te zetten voor verdere verbetering van hun school.

Mijn tips voor u, meneer Buma:

– Stimuleer het open databeleid van de overheid, in het onderwijs, maar ook in andere sectoren (zoals de zorg) waarin het CDA wil dat burgers meer zeggenschap krijgen.
– Organiseer voorlichting binnen scholen en aan burgers over de interpretatie van beschikbaar gestelde gegevens.


In een serie van vijf blogs schetst Sander van Geest hoe (big) data in het onderwijs kan bijdragen aan de realisatie van de verkiezingsprogramma’s van VVD, CDA, D66 en GroenLinks. Elke week verschijnt er een blog aan één van de onderhandelaars, we sluiten af met een voorstel aan de formateur waarin alle partijen elkaar kunnen vinden. Lees ook de blogs aan meneer Rutte en meneer Pechtold.