Jaarlijks oefenen; wat een onzin!

In menig Crisisplan of Business Continuity Plan wordt beschreven dat de teams jaarlijks moeten oefenen. Er zijn organisaties die dit ook trouw doen. Soms vanwege een sterke intrinsieke overtuiging en een goede routine, maar soms ook vanuit een excentrieke motivatie. Omdat het bijvoorbeeld moet van de toezichthouder, Veiligheidregio of om te voldoen aan een normenkader.

Wij komen bij veel organisaties over de vloer waar in de praktijk blijkt dat die jaarlijkse oefening er regelmatig bij inschiet. In deze Business Continuity Awareness Week 2017 willen wij hier graag even bij stil staan.

Het lastige van crisismanagement binnen organisaties is dat je als organisatie voorbereidingen treft op situaties waarvan je hoopt dat die zich niet voor zullen doen. En laten we eerlijk zijn, in sommige organisatie is de kans dat er iets misgaat ook heel klein. En daar zit ook de uitdaging voor een crisismanager of Business Continuity Manager. Want hoe zorg je dat jouw organisatie betrokken blijft bij dit onderwerp? Een jaarlijkse crisisoefening kan absoluut helpen om de kennis rondom crisismanagement en BCM weer even aan te wakkeren bij het personeel. Maar naarmate de maanden vorderen ebt de aandacht weer weg en raakt de kennis rondom het crisismanagement op de achtergrond. Het leerrendement van één jaarlijkse oefening is alles behalve optimaal.

Toch kun je als crisismanager of Business Continuity Manager diverse acties ondernemen om het leerrendement te verhogen en wel aan de toezegging om jaarlijks te oefenen te voldoen. Dit klinkt wellicht arbeidsintensief of als iets waar hoge kosten aan verbonden zijn, maar dat is zeker niet het geval. Het belangrijkste is dat je binnen jouw organisatie met regelmaat, op verschillende niveaus, aandacht besteedt aan crisismanagement en BCM.

Oefenen kan in vele vormen en maten

Het is echt niet nodig om jaarlijks interactief of groots te oefenen. Er zijn vele manieren van oefenen, je kunt het crisis-/ of BCM plan doorlopen met een team, of juist met (vertegenwoordigers van) verschillende teams samen om de beschreven procedures of een specifiek scenario te doorleven. De discussies in dergelijke sessies zijn minstens zo waardevol als de ervaring van een crisisoefening. Oefeningen zijn er in vele vormen en maten.

Actuele crises en continuïteitsverstoringen

Stuur elk kwartaal een korte nieuwsbrief of plaats een bericht op intranet over crises en continuïteitsverstoringen bij vergelijkbare organisaties. Benoem hierin de belangrijkste lessen en aandachtspunten voor jouw eigen organisatie, denk bijvoorbeeld aan de wereldwijde ransomware-aanval Wannacry. Of organiseer een lunchsessie, sluit elk kwartaal aan bij het DT/MT om stil te staan bij recente wijzigingen en actualiteiten of nodig een evenknie van een vergelijkbare organisatie uit om te vertellen over zijn of haar ervaringen.

Zorg voor (meer) ambassadeurs

Betrek groepjes medewerkers bij het actualiseren van de plannen, zo hou je plannen up-to-date, sluiten ze aan bij de praktijk en zorg je voor ambassadeurs binnen jouw organisatie.

Benut evaluaties optimaal

Evaluaties van crises en incidenten beperken zich vaak tot de betrokken teams. Zonde! Deel de lessen van crises en incidenten breed in de organisatie, betrek (juist) ook diegenen die geen actieve rol hadden tijdens de crisissituatie. Betere praktijkvoorbeelden dan een daadwerkelijk incident binnen jouw eigen organisatie zijn er niet.

Met één jaarlijkse oefening ben je er niet. Hou het onderwerp op de agenda en zoek naar manieren die bij jouw organisatie passen.


Hier denken wij ook graag in mee. Van advisering hoe je binnen jouw rol zo veel mogelijk kunt doen om het bewustzijn te verhogen tot het opstellen van Opleidings-/ en Trainingsprogramma’s. Van de begeleiding van een Walk Through tot de coördinatie van een complexe en interactieve oefening. Onze deskundigen op het gebied van BCM en crisismanagement verkennen met jou de mogelijkheden. Heb je vragen? Neem dan zeker contact met mij op via mail of telefoon.